به وب سایت روستای صومعه علیا خوش امدید

جدیدترین اخبار و مطالب مربوط به روستای صومعه علیا را در این سایت مشاهده کنید

سخن مولف کتاب بروانان دروازه ملل

نوشته شده توسط: مهدی حاتمی در ۰۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
دسته بندی:  تاریخ بروانان و سوما» سخن مولف

 

تحقیق و پژوهش در خصوص شناسایی و معرفی شهر باستانی باروانان از سال 1375 توسط مولف شروع گردید. مطالعات و پژوهشهای اولیه به دلیل کمبود گزارشات تاریخی از منطقه و فقدان منابع بی ثمر مانده و کسب نتایج ملموس و موثر به درازا کشید. شهر باستانی باروانان منطقه باستانی وسیعی است که روستای سوما (صومعه علیا) موطن مولف در بستر تاریخی بخشی از این شهر قرار دارد. مشاهده آثار و شواهد تاریخی و عظمت وصف ناشدنی هرم عظیم باروانان همیشه این کنجکاوی را در من ایجاد می کرد که این شهر بزرگ و این هرم عظیم در کدام دوره تاریخی و توسط چه کسانی ساخته شده و چه کاربردی داشته است. وسعت این شهر باستانی بیش از دو هزار هکتار می باشد و شواهد باستانی در جای جای آن به وفور یافت می شود. این شهر از نظر وسعت عرصه آن در ایران کم نظیر می باشد. بدیهی است که چنین عرصه وسیع باستانی و عظمت هرم باروانان حاکی از وجود یک نظام سیاسی بزرگ

در تاریخ گذشته این مطقه می باشد و نمی توان این آثار را متعلق به حکومتی محلی و کوچک شمرد. با توجه به مطالب فوق من انتظار داشتم که در تاریخ سیاسی کشورمان و آذربایجان بتوانم سرنخ هایی برای آن بیابم. ولی تلاش های من برای یافتن این سرنخ ها از کتب کلاسیک تاریخ ایران به ثمری       نمی رسید ولی به دست آوردن یک سرنخ از کتاب مسالک الممالک که توسط ابو ابراهیم محمد اسطخری از جغرافیدان های بنام قرن سوم هجری می باشد انگیزه مضاعفی برای من شد که سرگذشت این منطقه را جستجو نمایم. اسطخری در این کتاب باروانان را جزو شهرهای مهم آذربایجان بر شمرده است.  

هرم عظیم و حیرت انگیز باروانان با تونلها و راهروهای زیرزمینی شگفت انگیزش ،گورستانهای بزرگ ، خیل بسیار جمجمه ها و اسکلت های انسانی، تپه های باستانی فراوان به فاصله چند ده متری، آثار سفالهای آغازین تا سفالهای رنگین و نقش دار ، غارها و قنات های بلند، تفاله های فراوان آهن و مس، آثار کوره های ذوب آهن ، ابزارهای سنگی و فلزی، خط لوله سفالی انتقال آب به طول چندین کیلومتر و بسیاری از شواهد و آثار دیگر خبر از تمدنی بزرگ در منطقه را می دهند. مردمان این منطقه در طول هزاران سال رنج های بسیاری را متحمل شده و نخستین گامها برای استقلال کشور ایران از این منطقه بر خاسته است . سرزمین های غربی و شمال غربی ایران قبل از تشکیل امپراطوری ماد صدها سال متحمل رنج های حاصل از زیاده خواهیهای آشوریان بوده اند. به گواه اکثر مورخان و محققان امپراطوری آشور مخوف ترین و دهشتناک ترین نظام سیاسی عهد باستان بوده است که ترس و وحشت را در دل ملت های شرق آن دوره افکنده بود. مادها اولین قوم ایرانی بودند که برای رهایی از سلطه آشور به پا خواستند و پس از تحمل رنج های بسیار اولین نظام سیاسی ایران را پایه گذاری نمودند و مقدمه ای برای تشکیل امپراطوری جهانی هخامنشی شدند.

 

این کتاب کوششی است برای شناسایی این شهر ناشناخته که گنج ها و درسهای بزرگی را برای ما ایرانیان در دل خود جای داده است. امیدواریم با آغاز کاوشهای باستان شناسی اسناد معتبری برای ارائه به محافل علمی دنیا به دست آید. چنانچه خداوند توفیق دهد سعی خواهد شد در این مجلد و کتاب های بعدی تصویر روشنی از رنج ها و تلاشهای بزرگ نیاکانمان که در این منطقه در راه کسب استقلال و حفظ هویت و فرهنگ ایران برداشته شده است ارائه گردد.   


نظرات کاربران:

   Wilhelmina در ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۲۳:۳۰:۴۱
What's up it's me, I am also visiting this web page on a regular basis, this web site
is really pleasant and the visitors are actually sharing good thoughts.


نوشتن دیدگاه